De opdracht en het verlangen

“Lia zou jij voor mij deze stoof kunnen opknappen? “Ik ben er ooit zelf mee begonnen, maar het nooit meer afgemaakt”.

Een liefdevol verhaal over zijn overleden oma en de stoof volgde.  Over de moeder van zijn moeder, over zijn eigen moeder waar hij al lang geen contact meer mee heeft en over wat oma voor hem betekende in zijn jeugd. Oma; in Friesland geboren, hortensia’s als lievelingsbloemen en ‘zij zocht zichzelve niet’ als spreuk op haar grafsteen..

De stoof hoefde niet in originele staat hersteld te worden. Belangrijk was wel dat de eenvoud van de stoof en de antieke stijl bewaard bleef. Het geheel mocht ook een lichtere frissere kleur en uitstraling krijgen. Én natuurlijk dat de herinnering aan zijn oma verwerkt zou worden in het ontwerp.

Verhaal

Het verhaal wat Owen me vertelde daaruit sprak veel liefde. Liefde, onderbroken liefde en verbinding werd het centrale thema tijdens het transformatieproces.

Transformatie

De spreuk uit de Bijbel “zij zocht zichzelve niet” die op de grafsteen van zijn oma staat komt uit 1 Korintiërs 13 en is een tekst die puur gaat over liefde. Kenmerk van echte liefde volgens deze tekst is dat zij zichzelf niet zoekt.

Lagen van oude verf en lak heb ik een voor een verwijderd van het houten karkas. Ook van het handvat. Schoonheid kwam eronder vandaan. Liefde is zichtbaar in vele lagen. Ook als ze voor het oog niet meteen zichtbaar is als liefde. 

De lagen van liefde zie je ook terug in de toegevoegde houtlagen van het lichte eikenhouten plankje waar het originele houtsnij werk nu op ligt.  Eerder lag het houtsnijwerk op een door Owen zelf gezaagd plankje. Hierover vertel ik je zo meer.

De lege ruimte waar het oude houtsnijwerk is vergaan heb ik gevuld met oma’s roots, oftewel Friesland. Gedroogde hortensia blaadjes, lievelingsbloemen van oma als “de rode hartjes” op de Friese vlag.

Het contrast tussen het originele houtsnijwerk en de eikenhouten nieuwe staafjes staan -naast de banen van de Friese vlag- ook symbool voor verbinding tussen twee generaties waar de liefde onderbroken is.

De stoof symboliseert warmte, verwarmen en nabijheid. Owen ‘zit’ in het hart van de stoof in de vorm van het door hem zelf gezaagde plaatje met de daarop gedrukte tekst.

In de barsten in het hout aan beide kanten heb ik goud aangebracht. Door de spleten fonkelt er goud en licht. De symboliek hiervan is gebaseerd op Kintsugi.

Kintsugi (金継ぎ: ‘gouden verbinding’), ook wel Kintsukuroi (金繕い: ‘gouden reparatie’) genoemd, is de Japanse kunst van het repareren van gebroken keramiek met goud- of zilverkleurige lak. In de Japanse schoonheidsleer dragen de sporen van breuk en herstel bij aan de schoonheid van een voorwerp.

Het was een genot om aan deze stoof te werken. Ik heb het met veel plezier en vooral liefde gegaan.  En om met de woorden van Owen te spreken: ik hoop dat met deze vernieuwde stoof de liefde nog meer glans mag krijgen.